Dieta ketogeniczna – zasady i efekty, które może dać

Dieta ketogeniczna to dieta o wysokiej zawartości tłuszczów i jednocześnie niskiej zawartość węglowodanów. Tłuszcz stanowi jej główny składnik i wbrew pozorom, nie powoduje on wzrostu wagi, lecz jej utratę. Jak każda dieta, ma swoich zwolenników, jak i przeciwników. Poznaj zasady diety ketogenicznej i efekty, jakie możesz uzyskać podczas jej stosowania.

Dieta ketogeniczna – zasady

Dieta ketogeniczna należy do niskowęglowodanowych, dlatego ich zalecana wartość nie powinna przekraczać 50 g dziennie. Eksperci zalecają, aby węglowodany spożywać w postaci warzyw, które dodatkowo dostarczają szereg cennych dla zdrowia witamin i minerałów. Ten rodzaj diety jest dość rygorystyczny z uwagi na fakt, że już 50 g węglowodanów może znajdować się zaledwie w dwóch kromkach pieczywa – w zależności od wielkości.

Jak już wspomniano, głównym składnikiem diety ketogenicznej jest tłuszcz. Wiele osób jednak popełnia błąd, ponieważ spożywa tylko jeden rodzaj tłuszczu – zwierzęcy. W praktyce natomiast tłuszcze powinny być różnorodne i pochodzić zarówno od zwierząt, jak i ze warzyw i owoców. Taka różnorodność korzystnie wpływa nie tylko na utratę wagi i spalanie tłuszczu, lecz także na zdrowie.

Dieta ketogeniczna – jak wpływa na odchudzanie

Założeniem diety ketogenicznej jest fakt, że organizm przy niskiej ilości węglowodanów, zaczyna czerpać energię z zapasów własnego tłuszczu i spożywanych białek. Poza tym, dieta ketogenna powoduje produkcję ciał ketonowych, które dają uczucie sytości, dzięki czemu osoba odchudzająca się, nie ma ochoty na podjadanie. To jednak jedna, pozytywna strona diety ketogenicznej, ale istnieje jeszcze druga.

Otóż osoby, które przez dłuższy czas spożywają duże ilości tłuszczu i zbyt mało węglowodanów, cierpią na deficyt witamin i minerałów. To z kolei prowadzi do różnych zaburzeń w organizmie, m.in.: zaparć, braku energii, problemów ze snem i dolegliwościami żołądkowymi. Dlatego warto zastanowić się nad jej stosowaniem, a w razie potrzeby, skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem.

Dieta ketogeniczna – co jeść?

Tłuszcze w diecie ketogenicznej powinny być zróżnicowane, dlatego nie wolno ich ograniczać jedynie do zwierzęcych. W diecie powinny znaleźć się różnorodne produkty, do których należą:

  • mięso i produkty męskie
  • ryby morskie
  • pestki słonecznika
  • oliwa z oliwek
  • orzechy
  • avokado
  • olej lniany

To podstawowe produkty, które powinny znaleźć się w menu osoby, która chce stosować dietę ketogeniczną. To jednak nie wszystko, ponieważ nie jest ona zalecana dla każdego.

Dieta ketogeniczna – dla kogo zakazana?

Przede wszystkim diety ketogenicznej nie powinny stosować osoby, które cierpią na problemy z wątrobą i trzustką, ponieważ te narządy muszą być sprawne, aby poradzić sobie z przemianami metabolicznymi ciał ketonowych. Również nie jest wskazana dla osób, które mają problemy z gospodarką hormonalną. Dlatego należy się zastanowić, czy warto stosować ten rodzaj diety.

Poza tym, nieodpowiednio stosowana, bez nadzoru specjalisty może doprowadzić do rozregulowania metabolizmu i problemów hormonalnych. Warto pamiętać, że nieracjonalne odżywanie może spowodować więcej szkód niż korzyści, dlatego warto przemyśleć każdą decyzję związaną z odchudzaniem.

Foto: https://pixabay.com/pl/photos/mięso-tłuszcz-smakosz-żywności-655624/

Podobne artykuły