Dobry sen – 7 sprawdzonych sposobów

Dobry sen to podstawa w regeneracji organizmu. Niewyspanie powoduje przemęczenie w ciągu dnia i problemy z koncentracją. Zwiększa też podatność na infekcje bakteryjne i wirusowe, ponieważ układ odpornościowy ulega osłabieniu. Wygodne łóżko to podstawa dobrego snu, ale to nie jedyny czynnik, który wpływa na jego jakość. Poznaj 9 sprawdzonych sposobów na zdrowy sen, które pozwolą Ci wstawać wypoczętym.

Dobry sen zapewni łóżko i odpowiedni materac

Dobry sen zapewnia wygodne łóżko i materac. Szerokość łoża powinna być odpowiednio dobrana, aby zapewniać swobodę w zmianach pozycji podczas snu. Dla jednej osoby najczęściej wystarcza łóżko o szerokości 100 cm, natomiast dla dwojga zalecane jest szersze łoże. Kolejnym elementem jest wygodny materac. Powinien być elastyczny i łatwo dopasowywać się do ciała oraz o odpowiedniej twardości, aby nie deformować kręgosłupa. Najbardziej popularne są materace bonnellowe i lateksowe. Każdy materac warto odkurzać i wietrzyć, co najmniej raz w miesiącu. Poza tym, co 2 tygodnie warto prać i wietrzyć pokrowiec.

Na dobry sen wpływa pościel, poduszki i kołdra

Kolejnymi elementami sypialni wpływającymi na dobry sen jest pościel, poduszka i kołdra. Dawniej poduszki i kołdry były wypełnione naturalnym gęsim puchem uzyskiwanym z piór. Obecnie znajdują się w nich wysokiej jakości tworzywa, które można prać bez utraty ich właściwości. Warto dodać, że tworzywa te w przeciwieństwie do puchu nie gromadzą roztoczy oraz nie uczulają, jeżeli wybierzemy odpowiednie. Przeciwnicy sztucznych materiałów używają kołder i poduszek wypełnionych runem owczym. Natomiast pościel i powłoki powinny być wykonane z lnu lub bawełny.

Dobry sen a wnętrze sypialni

W sypialni średnio spędzamy 1/3 życia, dlatego jej wnętrze powinno być odpowiednie urządzone. Wiele osób stosuje w sypialni wykładzinę dywanową lub dywan. Niestety, materiały te łatwo zbierają kurz oraz są siedliskiem roztoczy, powodujące uczulenia oraz wiele przykrych dolegliwości, z których wiele osób nie zdaje sobie sprawy.

Dobrym rozwiązaniem na podłogę w sypialni są: deski, panele lub parkiet, ponieważ są ciepłe, gładkie, dzięki czemu nie gromadzą kurzu i można je łatwo zmyć. Natomiast płytki ceramiczne lub kamienie są zimne, dlatego nie warto pokrywać nimi podłogi, chyba że zostanie zainstalowane ogrzewanie podłogowe. Powłoka paneli, desek lub parkietu nie powinna wydzielać toksycznych substancji, które mogłyby zatruwać organizm. Należy unikać paneli do sypialni, które w składzie zawierają formaldehyd oraz pokrytych lakierem chemoutwardzalny.

Na dobry sen mogą wpływać także powłoki ścian. Należy unikać farb olejnych oraz tapet winylowych, które tworzą hermetyczną powłokę i pewnego rodzaju klatkę powietrza. Warto też zrezygnować z tynku strukturalnego, kamieni ozdobnych oraz nierównych powierzchni, ponieważ zbierają kurz. Ściany w sypialni powinny być gładkie, aby nie osiadał na nich pył. Dobrym rozwiązaniem jest pomalowanie ścian farbami wodorozcieńczalnymi, które przepuszczają powietrze oraz nie są toksyczne.

Osoby cierpiące na alergię powinny zastosować farby antyalergiczne, które zapobiegają powstawaniu uciążliwych objawów. W przypadku tapet papierowych z atestem, należy uważać na klej, aby nie był toksyczny. Ważnym czynnikiem wpływającym na dobry sen jest również kolor ścian. Kolory: czerwony, pomarańczowy i żółty działają energetyzująco, przez co mogą utrudniać zasypianie. Dlatego dobrym rozwiązaniem są stonowane barwy, np. ciepły beżowy, jasny niebieski lub jasny zielony. Kolory energetyzujące wskazane są jedynie dla osób, które cierpią na brak energii, ale w takim przypadku intensywność barw powinna być stonowana. Ważnym elementem jest światło, które powinno pochodzić ze źródeł bocznych, np. lampki. To pozwala stworzyć miłą i spokojną atmosferę, która korzystnie wpływa na dobry sen.

Dobry sen w ciszy nocnej

W sypialni nie powinny znajdować się urządzenia, które emitują nawet cichy dźwięk, ponieważ nie sprzyjają jakości snu. Wszelkie zasilacze i sprzęty elektryczne powinny zostać wyłączone z sieci elektrycznej. Wiele osób trzyma blisko głowy telefon, w którym ustawia budzik. Takie rozwiązanie jest niekorzystne, ponieważ urządzenie to emituje w pewnym stopniu promieniowanie i wywiera negatywny wpływ na mózg. Dlatego warto zaopatrzyć się w budzik i ustawić go z dala od łóżka. Dobry sen może zaburzać także hałas z zewnątrz lub chrapanie partnera. W takim przypadku można stosować stopery do uszu. Równie ważne jest wyłączenie wszelkich źródeł światła, np. diody, żarówki, wyświetlacze, itd. Jeżeli nie jest to możliwe, to można zastosować opaski na oczy.

Dobry sen to czas na nocny wypoczynek

Dobry sen zapewnia wyciszenie i relaks. Dlatego nie należy w łóżku pracować z laptopem lub czytać książek związanych z pracą, ponieważ negatywnie wpływa to na mózg. Pracę warto wykonywać przy biurku lub stole. Należy oddzielić czynności związane z pracą zawodową od wypoczynku. Sypialnia powinna być azylem, który kojarzy się ze spokojem i relaksem. Dlatego warto usunąć z niej przedmioty kojarzone z pracą.

Dobry sen a świeże powietrze

Świeże powietrze również wpływa na dobry sen, ponieważ dotlenia organizm. Dlatego sypialnię należy przewietrzyć, zanim ułożymy się do snu. Warto zadbać o poprawnie działającą wentylację, dzięki czemu powietrze w sypialni będzie świeże. W przypadku okien, dobrym rozwiązaniem jest zamontowanie w ramach nawiewników.

Zbyt suche powietrze nie zapewnia dobrego snu. Dlatego niektóre osoby stosują nawilżacz powietrza, który podnosi jakość powietrza. Równie ważna jest optymalna temperatura w sypialni. Istnieją różne teorie na ten temat, ale każda osoba ma nieco inne upodobania. Dlatego warto dopasować temperaturę, która zapewni nam dobry i głęboki sen, ale nie należy przekraczać 21°C.

Dobry sen a rośliny w sypialni

Osoby, które lubią kwiaty i rośliny ozdobne, wstawiają je również do sypialni. Niestety, niektóre rośliny wydzielają olejki eteryczne, działające pobudzająco. Poza tym, kwiaty w nocy nie pochłaniają dwutlenku węgla, lecz zużywają tlen. Dlatego nie należy przesadzać z ilością roślin w pomieszczeniu, w którym śpimy, bo nie zapewnią nam dobrego snu.

Foto:  https://pixabay.com/pl/photos/kobieta-asleep-dziewczyna-2197947/ 

Podobne artykuły