sposób na zakwasy

Sposoby na zakwasy – które działają najszybciej?

Sposoby na zakwasy są często poszukiwane przez osoby, które trenują na siłowni, bądź uprawiają sport i przeciążają mięśnie, wskutek czego pojawia się ból. Najczęściej taki stan powstaje po przerwie w treningach, a ból może utrzymywać się do kilku dni. Jakie sposoby na zawkasy warto zastosować, żeby prędzej wrócić do dobrej formy?

Jak powstają zakwasy?

Zakwasy to inaczej zespół opóźnionego bólu mięśniowego. Wbrew nazwie, zakwasy nie powstają wskutek gromadzenia się kwasu mlekowego w mięśniach. Prawdą jest, że kwas mlekowy jest produktem ubocznym przemian metabolicznych oraz gromadzi się w mięśniach w wyniku niedoboru tlenu podczas ciężkiego wysiłku fizycznego. Jednak substancja ta nie jest przyczyną powstawania bólu, który pojawia się najczęściej następnego dnia po treningu w trakcie ruchu. Nadmiar kwasu mlekowego wypływa z mięśni wraz z krwią. Dochodzi do tego już po upływie godziny od zakończenia treningu. Dlatego opinia, że kwas mlekowy jest przyczyną zakwasów jest błędna.

Czym są spowodowane zakwasy? Powstają wskutek mikrouszkodzeń włókien mięśniowych, podczas instensywnego treningu, do którego mięśnie nie zostały odpowiednio przygotowane. W zależności od intensywności treningu i formy organizmu, ból może utrzymywać się do 7 dni. Jakie są sposoby na zakwasy, które pozwalają szybko pozbyć się tej dolegliwości?

Sposoby na zakwasy – solidna rozgrzewka

Rozgrzewka to jeden ze sposobów na zakwasy i zarazem żelazna zasada treningów. Dlatego to obowiązkowy etap każdego treningu fizycznego. Dlaczego? Ponieważ podczas lekkich, rozgrzewających ćwiczeń wzrasta temperatura w mięśniach, dzięki czemu stają się mniej podatne na mikrouszkodzenia podczas wysiłku. Dzięki temu zakwasy są mniej bolesne lub całkowicie nieodczuwalne.

Przed treningiem ogólnorozwojowym warto wykonać takie ćwiczenia jak: pajacyki, przysiady i bieganie w miejscu. Należy połączyć kilka ćwiczeń rozgrzewających, aby rozgrzać wszystkie partie mięśni. Rozgrzewka przed lżejszym treningiem powinna trwać do 10 minut. Natomiast w przypadku ciężkich treningów siłowych ponad 10 minut. Warto też przeprowadzić rozciąganie mięśni, aby stały się mniej podatne na kontuzje. Solidna rozgrzewka i rozciąganie to obowiązkowe sposoby na zakwasy, których nie wolno pomijać.

Stopniowe zwiększanie wysiłku jako sposób na zakwasy

Wiele niedoświadczonych osób, chcąc uzyskać szybki efekt, dzięki ćwiczeniom, od początku przechodzi do zbyt intensywnych treningów, pomimo że ich kondycja jest słaba. W treningach ważne jest stopniowe zwiększanie intensywności, aby organizm powoli się wzmacniał. Osoby, które planują trenować na siłowni, przed ok. 2 tygodnie powinny wykonywać takie ćwiczenia jak: pompki, przysiady, brzuszki i ćwiczenia z ekspanderami. Dzięki temu mięśnie przyzwyczają się do wysiłku i staną się mniej podatne na zakwasy. Wstępne roztrenowanie organizmu i rozgrzewka przed każdym treningiem to obowiązkowe sposoby na zakwasy.

Sposoby na zakwasy – popularna witamina C

Witamina C znana jest ze wzmacniania odporności organizmu, jednak może pomóc pozbyć się bolesnych zakwasów po treningu. Dlaczego? Kwas askorbinowy wspomaga produkcję kolagenu utraconego podczas wysiłku fizycznego w mięśniach. Poza tym, wzmacnia naczynka krwionośne, dzięki czemu stają się odporniejsze na urazy podczas treningu. Dlatego warto przyjmować tę witaminę przez cały rok, zwłaszcza gdy poddajemy organizm ciężkiemu wysiłkowi fizycznemu. Nadmiar tej witaminy jest wydalany z moczem, dlatego nie można jej przedawkować.

Sposoby na zakwasy – chłodny prysznic

Chłody prysznic to kolejny sposób na zakwasy stosowany przez niektórych sportowców. Zimna woda powoduje kurczenie naczynek, co przynosi ulgę w bólu potreningowym. Dlatego w przypadku bolesnych zakwasów można spłukiwać obolałe miejsca chłodną wodą. Nie wskazane jest stosowanie na zakwasy maści rozgrzewających, ponieważ mogą wzmagać ból. Dobrym rozwiązaniem jest żel chłodzący dla sportowów. Z zasady maść działa na mięśnie rozgrzewająco, natomiast żel wykazuje działanie chłodzące, dlatego w przypadku zakwasów jest wskazany.

Sposoby na zakwasy – sok pomidorowy

Sok pomidorowy zawiera duże stężenie potasu, który zostaje utracony podczas wysiłku fizycznego. Pierwiastek ten jest niezbędny do prawidłowej pracy mięśni. Dlatego warto pić naturalny sok pomidorowy po treningu, a jeżeli to niemożliwe, należy sięgnąć po napój z elektrolitami. Uzupełnianie elektrolitów to jeden ze znanych sposobów na zakwasy, który jest też niezbędny do zachowania zdrowia.

Sposoby na zakwasy są różne, ale najważniejszym jest dbanie o dostarczanie do organizmu odpowiednich składników mineralnych i witamin. Dzięki temu mięśnie szybciej się regenerują, a ból potreningowy jest słabszy i szybciej mija.

Podobne artykuły