Magnez – funkcje w organizmie i naturalne źródła

Magnez tuż po potasie jest niezbędnym pierwiastkiem do zachowania zdrowia. Jego obecność w organizmie zapewnia prawidłowy przebieg procesów syntezy DNA oraz białka. Bierze udział w kurczliwości mięśni, w tym również mięśnia sercowego. Kolejną rolą jest udział w metabolizmie. Jakie są dokładne funkcje magnezu i które produkty zawierają najwięcej tego pierwiastka?

Magnez – funkcje w organizmie

Magnez odgrywa wiele ważnych ról w organizmie i jest niezbędny do zachowania wielu procesów życiowych w organizmie. Należy do grupy wewnątrzkomórkowych anionów, które biorą czynny udział w procesach komórkowych organizmu. Zapewnia prawidłową syntezę białek, gęstość kości i zdrowe zęby. Jest potrzebny do 300 procesów enzymatycznych zachodzących w organizmie.

To jednak nie wszystko, ponieważ główną rolą magnezu jest prawidłowa praca układu mięśniowego, bo zapewnia dobrą kurczliwość mięśni. Dotyczy to również mięśnia sercowego, dzięki czemu magnez chroni przed nadciśnieniem tętniczym i zawałem serca.

Magnez – objawy i skutki niedoboru

Jak już wspomniano, magnez pełni wiele kluczowych funkcji w organizmie, a jego niedobór może przynieść negatywne skutki dla zdrowia. Jakie są objawy niedoboru? Należą do nich:

  • silne skurcze mięśni, głównie łydek
  • zaburzenia pracy serca, przypominające arytmię
  • drgania powiek
  • brak energii i ogólne osłabienie
  • słabe zęby i osłabiona struktura kości
  • zaburzenia metabolizmu
  • nadpobudliwość
  • problemy ze snem
  • lekkie bóle głowy
  • stany lękowe, a nawet depresja

W przypadku rozpoznania objawów niedoboru magnezu, należy przeanalizować swoją dietę i tryb życia, aby jak najszybciej uzupełnić jego niedobory.

Magnez – przyczyny niedoboru

Przede wszystkim przyczyną niedoboru magnezu jest dieta uboga w naturalne źródła tego pierwiastka. Poza tym, często na niedobory cierpią osoby, które piją duże ilości kawy, palacze papierosów i nadużywające alkoholu. Do przyczyn chorobowych należą: biegunki, wymioty, choroby nerek oraz zaburzenia wchłaniania magnezu.

Magnez – naturalne źródła

W niektórych przypadkach magnez należy uzupełniać za pomocą suplementów. Często jest to koniecznie u osób, które nie stosują racjonalnej diety, bogatej w źródła tego pierwiastka. Należą do nich:

  • kakao gorzkie
  • banany
  • nasiona słonecznika i dyni
  • gorzka czekolada
  • migdały
  • kasza gryczana
  • fasola i warzywa groszkowe
  • orzechy włoskie i pistacjowe
  • ciemne pieczywo
  • ryż ciemny
  • mięso wołowe
  • ryby morskie
  • brokuły
  • szparagi
  • żółtka kurzych jaj

To produkty, które zawierają najwięcej magnezu, dlatego zadbaj, aby znalazły się w Twoim menu. Dzięki temu zaczniesz dostarczać optymalne ilości tego pierwiastka do organizmu i zadbasz o swoje zdrowie.

Magnez – przedawkowanie i skutki nadmiaru

Czy możliwe jest przedawkowanie magnezu? U zdrowej, dorosłej osoby rzadko dochodzi do przedawkowania podczas odpowiedniej diety. Zbyt wysokie stężenie może wystąpić w przypadku zażywania zbyt dużych dawek suplementów przed długi czas. Dlatego w przypadku wątpliwości, warto zgłosić się do lekarza. Jakie są objawy przedawkowania? Przede wszystkim może dojść do osłabienia pracy serca, ospałości, bólu lub zawrotów głowy.

W przypadku zażywania suplementów diety z magnezem, warto co pewien czas robić przerwy i stosować się do zaleceń producenta. Kto powinien zażywać suplementy? Przede wszystkim osoby, które przebywają w długotrwałym stresie, nadużywające alkoholu i kawy oraz palacze papierosów. Używki te wypłukują duże ilości pierwiastka z organizmu i prowadzą do niedoboru.

Foto: https://pixabay.com/pl/photos/owoce-banany-png-żółty-wyłącznik-1218133/

Podobne artykuły