Cynk – funkcje w organizmie i naturalne źródła

Cynk to mikroelement, który jest niezbędny do zachowania ważnych czynności organizmu. Nieodpowiednia dieta, uboga w niektóre warzywa i owoce może powodować duże niedobory i wywoływać poważne skutki zdrowotne. Dowiesz się, jakie funkcje pełni ten mikroelement oraz w jakich produktach znajdują się jego naturalne źródła.

Cynk – funkcje w organizmie

Cynk to pierwiastek, który wpływa na budowę warstw skóry, strukturę włosów i paznokci. Jego niedobory powodują znaczne pogorszenie stanu cery, włosów lub kruchość paznokci. Ile cynku powinna spożywać dziennie dorosła osoba? Zalecana dawka to minimum 5 mg, natomiast optymalna wynosi 15-20 mg. Kolejną funkcją cynku w organizmie jest znaczący wpływ na stężenie witaminy A, która również wpływa na odpowiednią budowę warstw skóry.

Z tego względu niedobór pierwiastka powoduje deficyt witaminy A i trudniejsze gojenie ran. Poza tym, u osób z niedoborem cynku często pojawiają się stany zapalne skóry, np. trądzik lub krostki. Kolejną rolą, którą odgrywa w organizmie jest zapewnienie prawidłowej pracy układu krążenia oraz gęstości kości. Osoby z niedoborami często cierpią na nadciśnienie tętnicze i reumatyzm. Dlatego warto systematycznie dbać o odpowiednie stężenie tego pierwiastka w organizmie.

Warto dodać, że cynk wywiera znaczny wpływ na funkcjonowanie trzustki i produkcję insuliny. Ten niedoceniany pierwiastek jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz pracę układu immunologicznego. Jego niedobory mogą powodować trwałe zmiany. Jak rozpoznać niedobory cynku?

Cynk – objawy i skutki niedoboru

Cynk to pierwiastek, który zapewnia prawidłową odporność organizmu na infekcje bakteryjne i wirusowe. Z tego względu, jednym z objawów niedoboru jest znaczny spadek odporności organizmu. Jest to spowodowane zmniejszoną ilością przeciwciał, które chronią organizm przed infekcjami obcych ciał. Często towarzyszy temu przewlekłe zmęczenie i ogólne osłabienie organizmu. U niektórych osób, pojawiają się stany depresyjne.

Kolejnymi objawami, które można zauważyć przy niedoborze cynku są: słabe i wypadające włosy, łamliwe paznokcie, sucha i podatna na zadrapania cera. Skóra staje się sucha, dochodzi do złuszczenia naskórka, podobnie jak przy łuszczycy. U młodych osób może pojawić się trądzik lub inne stany zapalne skóry. To jednak nie wszystko, ponieważ długotrwały niedobór prowadzi do szybszego powstawania zmarszczek. Dlatego panie, w szczególności powinny dbać o odpowiednie stężenie tego pierwiastka.

Z kolei u kobiet z rozstępami po ciąży, niedobory tego pierwiastka mogą spowodować jeszcze większe lub nawrót rozstępów. Kolejnymi skutkami zbyt małej ilości tego pierwiastka są problemy z koncentracją. Poza tym pojawia się: osłabienie zmysłu smaku i węchu, a konsekwencji spadek apetytu. Z racji tego, że cynk jest bezpośrednio powiązany z witaminą A, jej niedobory mogą powodować kurzą ślepotę. U niektórych pacjentów zaobserwowano również anemię.

Cynk – objawy i skutki nadmiaru

Cynk jest pierwiastkiem, który trudno przedawkować. Najczęściej dochodzi do tego podczas przyjmowania dużych dawek w postaci suplementów. U takich osób objawami przedawkowania są: biegunka, nudności, wymioty i bóle żołądka oraz ból głowy.

Cynk – naturalne źródła

Najlepiej jest dostarczać cynk wraz z naturalnymi produktami. Najwięcej stężenia znajduje się w poniższych produktach:

  • owoce morza (ostrygi)
  • pestki dyni i słonecznika
  • olej lniany
  • sezam
  • kakao gorzkie

Do zwierzęcych źródeł cynku zaliczyć można wątrobę i żółtka jaj.

Pamiętaj, że jeśli z jakichś powodów nie możesz stosować racjonalnej diety, która powinna dostarczać prawidłową ilość cynku do organizmu, to rozważ opcję suplementacji. W razie wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub dietetykiem.

Foto: https://pixabay.com/pl/photos/ostrygi-małże-przysmak-jeść-681034/

Podobne artykuły