Witamina B6 – funkcje i naturalne źródła

Witamina B6 nazywana pirydoksyną pełni szereg kluczowych funkcji w organizmie. Wpływa na pracę układu mięśniowego i serca. Odpowiada za prawidłowe ciśnienie krwi, chroniąc przed udarem mózgu. Jest niezbędna do sprawnego funkcjonowania układu nerwowego, a jej niedobór może powodować przykre dolegliwości zdrowotne. Poznaj więcej funkcji, naturalne źródła oraz objawy niedoboru witaminy B6.

Funkcje witaminy B6 w organizmie

Witamina B6 jest niezbędna do zachowania zdrowia. Funkcje, które pełni to:

  • wpływa na skurcze mięśni
  • wpływa na prawidłową pracę serca
  • reguluje ciśnienie krwi
  • wspomaga produkcję przeciwciał i podnosi odporność organizmu
  • oddziałuje na funkcjonowanie układu nerwowego
  • wspomaga proces glikogenezy (przemiany  glukozy w glikogen) i glikogenolizy (proces rozkładu glikogenu) w mięśniach
  • wpływa na stan skóry, włosów i paznokci
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby Parkinsona u palaczy papierosów
  • chroni skórę przed stanami zapalnymi (krostki, pryszcze, trądzik, itd.)
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia kamieni nerkowych

Witamina B6 to koenzym ponad 100 enzymów. Oddziałuje na szereg licznych procesów zachodzących w naszym organizmie. Dlatego w celu zachowania zdrowia, zadbaj o odpowiednie produkty w diecie.

Objawy i skutki niedoboru witaminy B6

Niedobór witaminy B6 może nieść za sobą poważne skutki zdrowotne. Do najczęściej występujących objawów niedoboru należą:

  • niska odporność organizmu i częste infekcje
  • spękane kąciki ust i stany zapalne jamy ustnej
  • sucha skóra i złuszczony naskórek
  • zaburzenia w funkcjonowaniu układu nerwowego: stany depresyjne, bezsenność, zmiany nastrojów, problemy z koncentracją i ogólne rozdrażnienie w ciągu dnia
  • kamica nerkowa
  • słabe włosy i kruche paznokcie
  • podwyższone ciśnienie krwi
  • zaburzenia pracy serca, jak w przypadku arytmii
  • zwiększone ryzyko miażdżycy, udaru mózgu i zawału serca
  • niedokrwistość niedobarwliwa 
  • drżenie mięśni

To najczęściej występujące objawy niedoboru witaminy B6. Jeżeli zaczniesz je odczuwać, to jak najprędzej uzupełnij braki, aby nie dopuścić do przykrych konsekwencji zdrowotnych.

Witamina B6 – przyczyny niedoboru

Zapotrzebowanie na witaminę B6 wzrasta u kobiet w ciąży i karmiących piersią. Poza tym, o jej odpowiednią dawkę powinny zadbać:

  • osoby cierpiące na zespół złego wchłaniania
  • kobiety w ciąży lub karmiące piersią
  • wyczynowi sportowcy
  • osoby nadużywające alkoholu i kawy
  • palacze papierosów
  • osoby starsze i niedożywione

Naturalne źródła witaminy B6

Znając kluczowe funkcje, jakie pełni witamina B6 w organizmie, zadbaj o jej naturalne źródła w diecie. Największe ilości pirydoksyny znajdują się w kaszy gryczanej. W Twoim menu powinny znaleźć się również takie produkty jak:

  • mięso: drób i wieprzowina
  • warzywa: brokuły, ziemniaki, kapusta włoska i szpinak
  • produkty zbożowe: kiełki pszenicy, soja, ciemne pieczywo i ciemny ryż
  • rośliny strączkowe: groch i fasola
  • banany
  • jaja i nabiał

Owoce i warzywa w miarę możliwości spożywaj świeże, ponieważ ich zamrażanie powoduje spadek stężenia witaminy B6 nawet o 70%. Warto dodać, że jej poziom zmniejsza się podczas obróbki produktów spożywczych. Dlatego przygotowując posiłki, zadbaj o optymalny czas gotowania, aby nie utraciły cennych właściwości zdrowotnych. Jeżeli stosujesz racjonalną dietę, to niedobór pirydoksyny nie powinien występować.

Jeśli w Twoim menu brakuje odpowiednich produktów spożywczych zawierających witaminę B6 i zaczniesz odczuwać objawy niedoboru, to jak najszybciej je uzupełnij za pomocą suplementów. Natomiast w razie wątpliwości skonsultuj się z lekarzem.

Foto:  https://pixabay.com/pl/photos/kasza-posiłek-zioła-żywności-1459940/ 

Podobne artykuły