Skurcze mięśni – przyczyny i zwalczanie dolegliwości

Skurcze mięśni mogą być bardzo bolesne, ponieważ pojedyncze mięśnie samoistnie z ogromną siłą pozostają napięte nawet ponad minutę. Okresowe skurcze mięśni najczęściej nie są objawem choroby. Jednak często powracające, mogą świadczyć o ukrytych dolegliwościach. Jakie są przyczyny i jak pozbyć się bolesnych skurczów mięśni?

Skurcze mięśni a początki żylaków

Często występujące skurcze mięśni łydek mogą świadczyć o początkach żylaków, pomimo że na tym etapie pozostają niewidoczne. Najczęściej objawami współtowarzyszącymi jest silny ból łydek, który nasila się w trakcie długiego przebywania w jednej pozycji, np. stojącej lub siedzącej. Jeżeli odczuwasz takie objawy, to powiedz o tym swojemu lekarzowi, który wykona odpowiednie badania.

Poza tym, unikaj noszenia butów na wysokim obcasie, aby nie męczyć nóg. Jeżeli wykonujesz pracę, która wymaga długiego przebywania w jednej pozycji, to co pewien czas poruszaj nogami, aby poprawić krążenie. Znakomicie działa umieszczenie nóg wyżej niż reszta tułowia, np. na poduszce w pozycji leżącej lub na biurku. To sprawia, że nogi odpoczywają i powoduje usprawnienie krążenia.

Skurcze mięśni a niedobory witamin i minerałów

Skurcze mięśni, które pojawiają się w nocy, mogą świadczyć o niedoborach witamin i minerałów w organizmie. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy może być dieta uboga w produkty stanowiące naturalne źródła składników odżywczych. Kolejną przyczyną niedoboru może być zespół złego wchłaniania, przez co dochodzi do znacznych niedoborów we krwi, które objawiają się m.in. skurczami mięśni. Również picie dużych ilości kawy wypłukuje znaczne ilości magnezu i potasu z organizmu, które są niezbędne do prawidłowej pracy układu mięśniowego.

Jeżeli Twoja dieta jest uboga w odpowiednie produkty, które są źródłem cennych witamin i minerałów oraz cierpisz na skurcze mięśni, to koniecznie zacznij się racjonalnie odżywiać. Możesz także systematycznie dostarczać magnez i potas za pomocą suplementów, zwłaszcza w okresie zimowym i przewlekłego stresu. Jeśli dolegliwości nadal będą się pojawiały to powiedz o tym lekarzowi, aby ustalił przyczynę i zastosował odpowiednie leki.

Skurcze mięśni a odwodnienie organizmu

Odpowiednia ilość wody w organizmie jest niezbędna do prawidłowej pracy układu mięśniowego. W przypadku odwodnienia mogą pojawić się skurcze mięśni. Do odwodnienia może dojść wskutek przegrzania organizmu podczas przebywania na słońcu w upalne dni lub zbyt małej ilości wody wypijanej w ciągu doby przez dłuższy okres. W takim przypadku najczęściej pojawiają się skurcze łydek, bicepsów, brzucha lub barków. Do odwodnienia może dojść także wskutek wysokiej temperatury, wymiotów lub biegunki.

Jeżeli cierpisz na skurcze mięśni wskutek odwodnienia organizmu, to jak najszybciej uzupełnij poziom wody. W tym celu możesz pić napoje izotoniczne lub czystą wodę z niewielką ilością soli. Jeśli objawy nie ustąpią po kilku dniach, to zgłoś się do lekarza. Warto dodać, że odwodnieniu organizmu towarzyszy suchość skóry oraz zawroty głowy. W zaawansowanym stadium może dojść do zaburzeń pracy mięśnia sercowego.

Skurcze mięśni a siedząca pozycja

Często na skurcze mięśni, zwłaszcza łydek cierpią osoby, które długotrwale przebywają w pozycji siedzącej. To utrudnia krążenie w nogach i powoduje, że mięśnie nie zostają dostatecznie zaopatrzone składniki odżywcze dostarczane z krwią. Wskutek tego dochodzi do bolesnego zaciskania mięśni. Jeśli jesteś jedną z osób cierpiących na ten rodzaj skurczów, to przede wszystkim zacznij co pewien czas poruszać nogami. Jeśli masz siedząca pracę, to wstawaj i spaceruj, aby usprawnić krążenie w nogach. Unikaj także zakładania nogi na nogę, pomimo że ta pozycja może być wygodna.

Skurcze mięśni a przemęczenie

Skurcze mięśni często pojawiają się u osób, które zaczynają intensywnie trenować. Brak odpowiedniego przygotowania do ćwiczeń lub zbyt intensywne treningi nieprzystosowane do wydolności organizmu, mogą prowadzić do powstania skurczów nóg, ramion lub klatki piersiowej. Najczęściej nie jest to bolesne, ale w przypadku wystąpienia należy odpowiednio zareagować. Co możesz zrobić, jeśli doświadczysz takiego stanu?

Przede wszystkim każdy trening zaczynaj od porządnej rozgrzewki, nawet jeżeli trenujesz nieregularnie. W przypadku, gdy w trakcie wykonywania ćwiczeń lub po treningu poczujesz, że zbliża się skurcz w danym mięśniu, zacznij go masować i delikatnie rozciągać. Dzięki temu unikniesz silnego zaciśnięcia mięśnia i bólu.

Skurcze mięśni a oznaki miażdżycy

Skurcze mięśni w wyniku miażdżycy najczęściej pojawiają się w łydach oraz udach w trakcie lub bezpośrednio po wysiłku fizycznym. Dzieje się tak wskutek zbyt małych ilości tlenu i składników odżywczych dostarczanych przez krew. Może towarzyszyć temu ból kończyn dolnych, który wraz ze skurczami ustępuje po odpoczynku.

Miażdżyca utrudnia przepływ krwi, przez co komórki nie zostają właściwie odżywione i dotlenione. W zaawansowanym stadium choroba powoduje powstawanie blaszek miażdżycowych, które stanowią zagrożenie dla życia. Najczęściej taki stan pojawia się wskutek wysokiego stężenia złego cholesterolu LDL. Jeżeli cierpisz na ten rodzaj skurczów mięśni, to skontaktuj się z lekarzem, który sprawdzi stan Twoich żył. Przestrzegaj jego zaleceń, stosuj odpowiednią dietą oraz ćwiczenia. Dzięki temu obniżysz poziom cholesterolu i zapobiegniesz powstawaniu dalszych zmian miażdżycowych.

Foto:  https://pixabay.com/pl/photos/postać-człowiek-kolano-ból-kolana-1691868/ 

Podobne artykuły