żródła potasu

Potas – funkcje w organizmie i naturalne źródła

Potas to makroelement, który pełni wiele istotnych funkcji w organizmie. Jego niski poziom może osłabiać niektóre procesy i tym samym negatywnie wpływać na zdrowie. Zadaniem tego pierwiastka jest m.in. usprawnienie przekazów impulsów elektrycznych między komórkami. Poza tym, potas utrzymuje prawidłowe ciśnienie krwi oraz zapewnia sprawność ruchową mięśni.

Potas – funkcje w organizmie

Potas wraz z magnezem, sodem i wapniem należy do grupy elektrolitów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania komórek. Wpływa na prawidłowy przekaz impulsów elektrycznych między komórkami, co zapewnia prawidłowy skurcz i rozkurcz mięśni. Kolejną zaletą tego pierwiastka jest czynny udział w procesie syntezy białek, które z kolei wpływają na pracę mięśni, a także zapewniają prawidłową gęstość kości.

Optymalne stężenie potasu w organizmie zapewnia prawidłową pracę serca. Jego niedobór może spowodować kołatania. Warto wiedzieć, że pierwiastek ten jest antagonistą sodu, przez co reguluje ilość wody w organizmie i chroni przed jej nadmiarem oraz powstawaniem obrzęków. Kolejną funkcją tego makroelementu jest utrzymywanie równowagi kwasowo-zasadowej, czyli zapobieganie zakwaszenia organizmu.

Potas – objawy i skutki niedoboru

Potas i sód to dwa ważne elektrolity w naszym organizmie, które uzupełniają swoje przeciwstawne działanie. Dopóki zachowana jest równowaga między tymi pierwiastkami, dopóty organizm funkcjonuje prawidłowo. Niski poziom potasu powoduje:

  • zaburzenia pracy układu krążenia, podobnie jak w przypadku arytmii serca
  • nadciśnienie tętnicze
  • skurcze lub drgania mięśni
  • nadmiar wody w organizmie
  • obrzęki dolnych kończyn

Warto dodać, że potas może ulec wypłukaniu podczas przewlekłego stosowania diuretyków, długotrwałych wymiotów lub biegunki. Czynniki te powodują odwodnienie organizmu, co przekłada się na nieprawidłowe funkcjonowanie organizmu. Czy możliwy jest nadmiar potasu? W zdrowym organizmie jest to raczej niemożliwe. Jedynie podczas przyjmowania suplementów, w dużych dawkach i przez dłuższy okres, może dość do zbyt dużego stężenia tego pierwiastka. Mogą pojawić się wtedy zaburzenia w pracy serca. Nadmiar potasu może też występować u osób z chorobami nerek.

Potas – naturalne źródła

Potas można dostarczać za pomocą suplementów, ale najważniejszymi źródłami powinna być dieta. Do produktów, które zawierają znaczne ilości tego pierwiastka i które warto włączyć do menu należą:

  • mięso: dziczyzna, drobiowe, z królika, wieprzowe i wołowina
  • ryby morskie: łosoś, sardynki, śledzie i dorsz
  • warzywa: ziemniaki, brokuły, groszek zielony, fasola szparagowa i zwyczajna, pestki dyni oraz pomidory
  • owoce: banany, morele, brzoskwinie, śliwki, kiwi, orzechy oraz mango
  • mleko i produkty mleczne

To produkty, które powinny znaleźć się w każdej diecie, ponieważ zapewniają dostarczanie prawidłowych ilości potasu do organizmu. W przypadku, gdy stosowanie racjonalnej diety jest niemożliwe, warto sięgnąć po suplementy diety i wybrać te, które posiadają największe stężenie tego pierwiastka. W przypadku wątpliwości należy skontaktować się z dietetykiem lub lekarzem.

Warto też wiedzieć, że przewlekły stres, palenie papierosów i picie dużych ilości kawy powoduje wypłukiwanie potasu z organizmu. Osoby stosujące te używki, powinny w szczególności zadbać o odpowiednią ilość potasu w diecie lub w formie suplementów.

Podobne artykuły