Wapń – funkcje, źródła, niedobór i nadmiar

Wapń uważny jest za podstawowy budulec kości i zębów, ale w praktyce jest potrzebny do wielu procesów zachodzących w organizmie. Jego niedobór może spowodować nie tylko kruchość kości i problemy z uzębieniem, lecz także wiele skutków zdrowotnych. Dlatego ważne jest systematyczne dostarczanie tego pierwiastka z produktami spożywczymi. Jakie funkcje pełni wapń w organizmie? Jakie są jego naturalne źródła i objawy niedoboru?

Funkcje wapnia w organizmie

Wapń pełni szereg kluczowych funkcji. Jest podstawowym budulcem kości i stawów, a także wchodzi w skład budowy naczynek krwionośnych. Pierwiastek ten wpływa na krzepliwość krwi oraz prawidłowe działanie układu hormonalnego. Kolejną funkcją wapnia jest zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, dzięki czemu zapobiega zakwaszeniu, które powoduje szereg dolegliwości zdrowotnych. Zapewnia prawidłowe funkcjonowanie błon komórkowych, dzięki czemu umożliwia transport substancji odżywczych do komórek. Jest niezbędny do prawidłowej pracy układu mięśniowego oraz mięśnia sercowego.

Wapń wpływa na regenerację komórek oraz ich dzielenie się. Poza tym, zapewnia prawidłową przewodność nerwową. Warto wiedzieć, że pierwiastek ten zwiększa przyswajanie witaminy B12, która również pełni szereg kluczowych funkcji, m.in. zapobiega niedokrwistości. W szczególności zapotrzebowanie na wapń zwiększa się u dzieci w okresie wzrostu, u kobiet w ciąży oraz w okresie menopauzy. Pierwiastek ten pełni kluczową rolę w rozwoju płodu.

Wapń – objawy i skutki niedoboru

Zbyt mała ilość wapnia w diecie powoduje niedobór. W takiej sytuacji organizm zaczyna pobierać zapasy tego pierwiastka z kości i zębów, przez co dochodzi do osłabienia ich struktury. Z czasem stają się one porowate i kruche, co prowadzi do powstania osteoporozy. Najczęściej w zaawansowanym stadium niedoboru łatwo dochodzi do złamań, nawet pod wpływem niewielkiego uderzenia, a czas zrastania kości znacznie się wydłuża. Do pozostałych objawów należą:

  • słaba krzepliwość krwi (sińce, krwotoki z nosa, problem z gojeniem ran)
  • zaburzenia rytmu serca
  • zwyrodnienie stawów
  • skurcze mięśni
  • mrowienie nóg i dłoni

Naturalne źródła wapnia

Podstawowym źródłem wapnia powinna być odpowiednia dieta. Natomiast w przypadku diety ubogiej w odpowiednie produkty odżywcze, warto sięgnąć po suplement. Należy jednak pamiętać, że suplementy nie zastępują racjonalnego odżywania. Jakie produkty powinny się znaleźć w Twoim menu? Należą do nich:

Mleko i produkty mleczne: żółte sery, jogurty i kefiry

Ryby i przetwory rybne: konserwy i ryby wędzone

Warzywa: szpinak, natka pietruszki, fasolka, soja i jarmuż,

Produkty zbożowe: płatki owsiane i zarodki pszenne.

Orzechy i nasiona: mak, migdały, pestki słonecznika, orzechy laskowe, orzechy włoskie oraz orzechy pistacjowe.

Najlepszym źródłem wapnia jest jednak mleko i produkty mleczne, dlatego zadbaj, aby znalazły się w Twojej diecie.

Wapń jest niezbędny do zachowania pełni zdrowia. Wbrew pozorom nie tylko wpływa na prawidłową budowę kości i zębów, lecz jest potrzebny również do procesów życiowych zachodzących w organizmie. Jeżeli chcesz dostarczać do swojego organizmu odpowiednią dawkę wapnia, to zadbaj o powyższe produkty w diecie. Jeżeli z pewnych względów nie prowadzisz racjonalnej diety, to uzupełniaj wapń za pomocą suplementu.

Foto: https://pixabay.com/pl/photos/mleko-ser-plastry-sera-1385548/

Podobne artykuły