Witamina B12 – funkcje i naturalne źródła

Witamina B12, często nazywana jest też ,,czerwoną witaminą” z uwagi na jej kolor. Jak każda witamina, jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ponieważ pełni szereg życiodajnych funkcji. Do jednych z nich należą: produkcja czerwonych ciałek krwi oraz wspomaganie pracy przemiany materii. To jedne z wielu fukcji witaminy B12, które pełni w organizmie. Poznaj jej pełne działanie oraz naturalne źródła.

Witamina B12 – funkcje w organizmie

Witamina B12 pełni przede wszystkim bierze udział w produkcji czerwonych ciałek krwi, dzięki czemu zapobiega anemii. Często osoby, które cierpią na zaburzenia wchłaniania z przewodu pokarmowego, jednocześnie zmagają się z niedokrwistością. Kolejną zaletą tej witaminy jest tworzenie tzw. otoczek nerwowych, które chronią komórki nerwowe przed uszkodzeniami. Poza tym, bierze czynny udział w przemianie kwasu foliowego, dlatego w szczególności powinny zadbać o jej prawidłową ilość kobiety w ciąży.

Warto pamiętać, że witamina B12 zapewnia prawidłowy metabolizm białek, tłuszczu i węglowodanów, dzięki czemu korzystnie wpływa na sylwetkę. To jednak nie wszystkie funkcje, które pełni, ponieważ jej długotrwały niedobór zwiększa ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera. Dlatego osoby, których bliscy zmagali się z tym schorzeniem, powinni zadbać o jej prawidłową ilość.

Witamina B12 – objawy i skutki niedoboru

Jest niezbędna do zachowania zdrowia, a długotrwałe niedobory mogą być niebezpieczne dla zdrowia. Najczęściej pacjenci zgłaszający się do lekarza odczuwają poniższe objawy, a ich intensywność zależy od stopnia niedoboru:

  • anemia
  • brak energii i uczucie przewlekłego zmęczenia
  • rozdrażnienie
  • mrowienie stóp i dłoni
  • zmiany w żyłach o charakterze miażdżycowym
  • problemy z przemianą materii
  • zaburzenia w pracy serca
  • obfite pocenie się, nawet przy stosunkowo niewielkim wysiłku
  • ogólne osłabienie i stany depresyjne

Witamina B12 – naturalne źródła

Witamina B12 znajduje się w produktach, które powinny znaleźć się w menu każdej osoby, która chce zachować zdrowie. Najwięcej znajdziemy jej w:

  • żółtkach jaj
  • rybach morskich
  • mięsie i produktach mięsnych
  • mleku i produktach mlecznych

Warto wiedzieć, że najwięcej tej witaminy znajduje się w mięsie, dlatego warto je spożywać, lecz należy zachować umiar. Nadmiar zwierzęcego tłuszczu w diecie prowadzi do miażdżycy, udaru mózgu lub zawału serca.

Witamina B12 – uzupełnianie

Witaminę B12 można uzupełniać w postaci doustnych suplementów lub zastrzyków. Stosowana doustnie, rzadko wywołuje skutki uboczne chyba, że jest stosowana przez dłuższy czas w dużych ilościach. Zastrzyki natomiast, u niektórych pacjentów mogą wywołać: biegunki, świąd skóry lub delikatne zmiany skórne w postaci czerwonych plamek. W przypadku rozpoznania niedoboru, należy jak najszybciej udać się do lekarza, który zaleci odpowiedni preparat w celu uzupełnienia.

Witamina B12 – przyczyny niedoboru

Niedobór witaminy B12 może być spowodowany ubogą dietą lub różnego rodzaju zaburzeniami we wchłanialności. Najczęściej deficyt występuje u osób z chorobami układu pokarmowego, np. z jelitem wrażliwym, wrzodami żołądka, itd. Poza tym, cierpią na niego osoby starsze lub weganie, ponieważ praktycznie nie występuje w produktach roślinnych. Dlatego ta grupa osób, powinna przyjmować suplementy, a w razie potrzeby uzupełniać niedobry zastrzykami.

Foto: https://pixabay.com/pl/photos/leki-lekarstwa-tabletki-apteka-342456/

Podobne artykuły