Kobalt – rola, źródła i objawy niedoboru

Kobalt to mikroelement, który jest niezbędny do zachowania zdrowia, pomimo że nasz organizm potrzebuje tylko niewielkie ilości tego pierwiastka. Jednak jest potrzebny do wielu procesów zachodzących w organizmie. Kobalt przyspiesza regenerację organizmu oraz wspomaga produkcję witaminy B12. Wspiera układ nerwowy i odpornościowy. Jakie jeszcze funkcje w organizmie pełni ten pierwiastek? W których produktach znajdziemy go najwięcej oraz jakie są objawy i skutki niedoboru?

Kobalt – funkcje w organizmie

Kobalt to mikroelement, który wspomaga regenerację organizmu i wpływa na jakość snu. Poza tym pełni kluczową rolę w produkcji witaminy B12. Witamina ta zapobiega anemii oraz odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, mięśniowego i krążenia. Kobalt wspomaga również produkcję kwasu foliowego, który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu. Dlatego w szczególności powinny zadbać o odpowiednią ilość tego mikroelementu kobiety w ciąży lub które planują urodzenie dziecka. Wykazuje również działanie antynowotworowe oraz usprawnia funkcjonowanie przekaźników nerwowych.

W odpowiednich ilościach wywiera pozytywny wpływ na funkcjonowanie mózgu oraz na psychikę. Wspomaga koncentrację i poprawia pamięć. Kolejną funkcją kobaltu jest przyspieszenie regeneracji tkanek skórnych po ciężkich poparzeniach. Pełni kluczową rolę w regulacji apetytu, dzięki czemu jest potrzebny do zachowania prawidłowej wagi ciała oraz wspomaga odchudzanie. Łagodzi przebieg menopauzy oraz stany zapalne stawów. Wspomaga leczenie wrzodów żołądka oraz zapalenia żył, dlatego pacjenci często przyjmują go w postaci suplementów.

Kobalt – naturalne źródła

Kobalt to mikroelement, który należy dostarczać z produktami spożywczymi. Bogatym źródłem są następujące produkty:

  • mleko i produkty mleczne
  • mięso, wędliny i konserwy
  • warzywa: kukurydza, zielona sałata, szpinak oraz kapusta
  • produkty zbożowe

Kobalt – objawy niedoboru

Niedobory kobaltu prowadzą do wielu powikłań zdrowotnych. jego niedobór automatycznie powoduje deficyt witaminy B12. Taki, długotrwały stan prowadzi do niedokrwistości megablastycznej. Może również przyczyniać się do jego powstawania zespół złego wchłaniania. Natomiast do najczęściej występują:

  • niedobór witaminy B12 i anemia
  • osłabienie odporności organizmu
  • zaburzenia krzepnięcia krwi
  • spadek masy ciała
  • brak apetytu
  • osłabienie wzroku
  • stany depresyjne

Niedobór kobaltu często występuje u wegan, którzy w razie potrzeby powinni uzupełniać ten mikroelement w postaci suplementu. W tym celu najlepiej udać się do lekarza lub dietetyka, który dopasuje odpowiednią dawkę.

Kobalt – skutki nadmiaru

Do nadmiaru kobaltu w organizmie może dojść w wyniku przyjmowania dużych dawek tego mikrelementu w postaci suplementu. Największe stężenie znajduje się w wątrobie, śledzionie, kościach i mięśniach. Dlatego jego nadmiar może upośledzać pracę tych narządów oraz osłabia kości. Nie należy przesadzać z przyjmowaniem suplementów. Natomiast w przypadku stosowania racjonalnej diety, bogatej w odpowiednie produkty spożywcze suplementacja na ogół nie jest wymagana. Z kolei nadmiar kobaltu może powodować nadkrwistość i zwiększać gęstość krwi, co prowadzi do nadciśnienia tętniczego.

Foto: https://pixabay.com/pl/photos/grill-barbeque-bbq-wołowiny-ruszt-1239434/
Treści zawarte w serwisie zdrowiewformie.pl mają charakter wyłącznie informacyjny. Oznacza to, że nie zastępują kontaktu użytkownika serwisu z lekarzem, do którego powinien się zgłosić w przypadku wystąpienia objawów choroby. Administrator serwisu nie ponosi konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji z zakresu wiedzy specjalistycznej zawartych w serwisie zdrowiewformie.pl. 

Podobne artykuły