Sód – funkcje, objawy niedoboru i skutki nadmiaru

Sód to pierwiastek niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wpływa na gospodarkę wodno – elektrolitową, na prawidłowe ciśnienie krwi oraz pełni wiele innych funkcji. Jego niedobór, jak i nadmiar negatywnie odbija się na zdrowiu. Jakie funkcje pełni sód w organizmie oraz jak rozpoznać objawy niedoboru i nadmiaru?

Sód – funkcje w organizmie

Sód należy do pierwiastków, którego odpowiednie stężenie zapewnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jaką dokładnie rolę odgrywa?

  • reguluje poziom wody w organizmie, dzięki czemu zapobiega odwodnieniu i zatrzymaniu wody w organizmie
  • utrzymuje równowagę kwasowo-zasadową, dzięki czemu chroni organizm przed zakwaszeniem
  • wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia, nerwowego oraz mięśniowego
  • jest niezbędny do przyswajania aminokwasów i glukozy z pożywienia
  • aktywuje enzym trawienny zawarty w ślinie
  • wspomaga przewodzenie impulsów nerwowych

Sód – objawy niedoboru

Objawy niedoboru sodu występują dość rzadko, ponieważ większość produktów spożywczych zawiera duże ilości sodu wraz z solą. Natomiast niedobór może być spowodowany niewłaściwą dietą lub zburzeniami w organizmie. Pojawiają się wtedy:

  • zaburzenia rytmu serca
  • zaburzenia pracy nerek (nadnerczy)
  • nadmierna potliwość
  • upośledzona praca wątroby
  • mdłości i wymioty
  • sucha i zwiotczała skóra
  • drgania mięśni
  • spadek ciśnienia krwi
  • bóle głowy
  • spadek apetytu
  • senność
  • zawroty głowy oraz zaburzenia koncentracji

To objawy, które może odczuwać osoba z niedoborem sodu. Natomiast równie niebezpieczny jest nadmiar tego pierwiastka.

Skutki nadmiaru sodu w organizmie

Sód to pierwiastek, który reguluje pracę gospodarki wodno – elektrolitowej, jednak jego nadmiar negatywnie wpływa na zdrowie. Najczęściej zbyt wysokie stężenie tego pierwiastka występuje u osób, które spożywają duże ilości soli w diecie. Jakie objawy najczęściej występują u osób, które cierpią na nadmiar sodu?

W przypadku wystąpienia objawów nadmiaru sodu w organizmie należy skonsultować się z lekarzem oraz zrezygnować z dodawania soli do posiłków. W przeciwnym razie może dojść do udaru mózgu wskutek nadciśnienia tętniczego.

Sód – źródła w pożywieniu

Sód to pierwiastek, który występuje w wielu produktach spożywczych. Największe stężenie znajduje się w soli kuchennej oraz produktach, które zawierają duże ilości soli, np. buliony do zup, wędliny, chipsy, itd. Średnia wartość w sodu w 2,5 g soli wynosi 1 g. Optymalne stężenie sodu w organizmie wynosi 135-145 mmol/l. Należy pamiętać, że dieta obfita w produkty zawierające sód może skutkować jego nadmiarem w organizmie. Dlatego warto wiedzieć, w których źródłach znajdziemy najwięcej tego pierwiastka. Należą do nich:

  • sery podpuszczkowe dojrzewające
  • ryby: śledź solony, łosoś, dorsz i makrela wędzona, sardynka świeża i morszczuk świeży
  • mięso: udziec cielęciny, wątroba wołowa, nerki wieprzowe, udko z kurczaka ze skórą i pieczeń z wołowiny
  • orzechy: arachidowe, kokosowe, migdały i pistacjowe

Warto pamiętać, że duże ilości soli, a wraz z nią sodu mogą występować w niektórych wędlinach oraz przekąskach (chipsy, prażynki, itd.). Dlatego warto ograniczyć spożywanie tych produktów, aby nie doszło do zbyt dużego stężenia sodu w organizmie. Najlepszym rozwiązaniem jest zrezygnowanie lub używanie soli kuchennej w minimalnych ilościach.

Foto: https://pixabay.com/pl/photos/sól-solniczka-przyprawa-solić-273105/

Podobne artykuły