Witamina D – źródła i funkcje w organizmie

Witamina D to wspólne określenie związków o działaniu przeciwkrzywiczym, do których należy witamina D3 i D2. Pełni wiele funkcji w organizmie, a do najważniejszych należy prawidłowa budowa kości i zębów. Szczególnie ważna jest u dzieci, ponieważ warunkuje prawidłowy wzrost kości. Jakie objawy niedoboru i gdzie znajdują się naturalne źródła witaminy D?

Witamina D – rola w organizmie

Witamina D pełni wiele funkcji w organizmie, dlatego należy zadbać o jej odpowiednie dostarczenie. Do najważniejszych funkcji tej witaminy należą:

  • wspomaganie wchłaniania wapnia i fosforu w jelicie cienkim, który wpływa na prawidłową budowę układu kostnego, mięśniowego oraz zdrowy wygląd cery
  • zapewnia prawidłową strukturę kości i zębów
  • chroni dzieci przed powstaniem krzywicy
  • zapobiega utracie minerałów przez układ kostny
  • niezbędna do funkcjonowania komórek mięśniowych
  • zapewnia prawidłową wydajność organizmu
  • zapewnia elastyczność kości, dzięki czemu chroni je przed złamaniami
  • wspomaga wydzielanie insuliny
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia Alzheimera oraz Parkinsona
  • zapewnia prawidłowe ciśnienie krwi

Witamina D -objawy i skutki niedoboru

Witamina D posiada nieocenione właściwości potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dlatego należy zadbać o jej prawidłową ilość w organizmie, w przeciwnym razie może dojść do niedoboru i przykrych skutków. Jakie są objawy niedostatecznej ilości tej witaminy w organizmie?

  • krzywica kości u dzieci
  • słaba struktura zębów
  • problemy z układem mięśniowym
  • nadciśnienie tętnicze
  • zwiększona kruchość kości i trudności ze zrastaniem
  • utrata masy kości
  • wypadanie włosów i problemy z cerą
  • ból stawów
  • spadek masy ciała lub problemy z nabieraniem wagi u dzieci
  • problemy z pamięcią

To najczęściej występujące problemy wynikające z niedoboru witaminy D. Dlatego warto zadbać o jej odpowiednią ilość zarówno w diecie, słońcu, jak i suplementach.

Witamina D – naturalne źródła

Warto zwrócić uwagę na dietę, która powinna zawierać odpowiednie składniki, które dostarczają do organizmu witaminę D. Należą do nich: jaja kurze, łosoś, śledzie, dorsze, makrele, wątróbka, węgorz, żółty ser i mleko. Warto wiedzieć, że witaminy A, C i E wspomagają przyswajanie witaminy D przez organizm, dlatego warto zadbać o ich dostarczanie do organizmu. W lato należy korzystać ze słońca, które dostarcza witaminę D3, a także w umiarkowanych ilościach, korzystnie wpływa na cerę.

Witamina D – zapotrzebowanie

Zapotrzebowanie na witaminę D w szczególności wzrasta u kobiet w ciąży. Najczęściej w takich przypadkach stosowana jest suplementacja, ponieważ naturalne źródła nie są w stanie dostarczyć dostatecznych ilości tej witaminy do organizmu. Organizm ciężarnej kobiety zwiększa zapotrzebowanie, ponieważ musi zachować funkcje życiowe, a także rozwija układ kostny płodu. To korzystnie wpływa na rozwój dziecka, a także chroni matkę przez problemami z układem kostnym i przyszłą osteoporozą.

Suplementacja powinna odbywać się pod opieką lekarza lub dietetyka. W dostarczaniu witamin i minerałów ważna jest dieta, niestety wiele osób nie ma czasu lub z różnych względów nie może racjonalnie się odżywiać. Dlatego warto robić okresowe badania, aby sprawdzić zawartość poszczególnych witamin i minerałów w organizmie, w razie potrzeby je uzupełnić.

Foto: https://pixabay.com/pl/photos/mięsa-wołowiny-surowego-marynowane-2602031/

Podobne artykuły