Dieta kopenhaska – zasady, konsekwencje i efekty

Dieta kopenhaska należy do rygorystycznych diet, dlatego nie jest przeznaczona dla wszystkich. Posiada grono zwolenników, jak i przeciwników z uwagi na ewentualne konsekwencje jej stosowania. Z tego względu nie jest przeznaczona dla każdego. Poznaj zasady stosowania diety kopenhaskiej, efekty, które możesz odnieść oraz konsekwencje.

Dieta kopenhaska – na czym polega?

Dieta kopenhaska często nazywana jest dietą trzynastodniową z uwagi na okres jej stosowania. Inna nazwa to dieta duńska z uwagi na fakt, że została opracowana z Danii. Umożliwia szybką utratę wagi w ciągu dwóch tygodni oraz redukcję tkanki tłuszczowej z uwagi na fakt, że jest niskowęglowodanowa. W przypadku złamania zasad, należy zrobić przerwę na 3 miesiące i do niej powrócić. W przeciwnym razie można rozregulować przemianę materii.

Dieta kopenhaska – zasady

Dieta kopenhaska jest rygorystyczna, dlatego przeznaczona jest dla osób, które są konsekwentne. W przeciwnym razie może dojść do całkowitego spowolnienia przemiany materii i szkód w organizmie. Jakie są zasady stosowania diety kopenhaskiej?

Dzienna porcja kalorii wynosi 600 – 800

U dorosłych osób dzienne zapotrzebowanie kaloryczne wynosi średnio 1500 kcal. Natomiast dieta kopenhaska ma na celu wytworzenie deficytu kalorycznego, przez co organizm zaczyna czerpać energię z zapasów tkanki tłuszczowej. To żelazna zasada, której nie można łamać. Kalorie możemy obliczyć za pomocą kalkulatorów dostępnych w sieci.

Dzienna dawka kalorii w diecie duńskiej jest ok. 2 razy mniejsza niż zapotrzebowanie organizmu. Z tego względu należy do diet redukcyjnych i bardzo rygorystycznych. Warto wiedzieć, że podczas tak drastycznej redukcji węglowodanów, organizmowi brakuje glikogenu, które zawarty jest w węglowodanach złożonych. Poza tym, organizm traci dużo wody, dlatego należy pamiętać, że utrata wagi nie jest związana wyłącznie z redukcją tkanki tłuszczowej.

Kolejnym argumentem, który warto wziąć pod uwagę, zanim zaczniemy stosować dietę kopenhaską jest fakt, że nie spełnia norm diet niskokalorycznych, które określają minimalną liczbę, czyli 800 kcal na dobę.

13 dni diety kopenhaskiej i 3 posiłki

Dieta kopenhaska powinna trwać 13 dni i należy przestrzegać tego okresu. Nie wolno go przedłużać, ponieważ może to spowodować zbyt duże deficyty witamin i minerałów w organizmie. Z kolei krótszy czas stosowania może sprawić, że nie osiągniemy zamierzonych efektów. Kolejną zasadą jest spożywanie 3 posiłków dziennie o ściśle określonych godzinach:

  • śniadanie: 8 a 9 rano
  • obiad: 12 a 14
  • kolacja 16 a 18

Posiłki ściśle zgodne z menu diety kopenhaskiej

Jednym z kluczowych składników diety kopenhaskiej jest kawa, która powinna być spożywana na czczo, aby dostarczyć organizmowi energii. Z tego względu osoby z nadciśnieniem tętniczym mogą mieć problem. Poza tym, należy spożywać: warzywa, jaja, chude mięso i w małych ilościach owoce.

Rygorystyczna zasada diety kopenhaskiej

Żelazną zasadą tej diety jest spożywanie wyłącznie produktów wymienionych w menu. Zjedzenie czekoladki lub wypicie lampki wina powoduje, że dieta zostaje przerwana. W takim przypadku należy zrobić 3 miesiące przerwy, po której można powrócić do jej stosowania.

Ogranicz wysiłek fizyczny

Najczęściej podczas odchudzania zalecany jest ruch, ale w trakcie stosowania diety kopenhaskiej należy ograniczyć wysiłek fizyczny do minimum, ponieważ menu nie pokrywa dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Zabronione jest uprawianie sportu.

To podstawowe, żelazne zasady stosowania diety kopenhaskiej. Dlatego, zastanów się, czy jesteś osobom na tyle konsekwentną, aby ją stosować. A jeżeli uznasz, że jest odpowiednia dla Ciebie, to skonsultuj się z lekarzem i powiedz mu o swoich planach odchudzających.

Podobne artykuły