Witamina B5 – funkcje, źródła i objawy niedoboru

Witamina B5 nazywana też kwasem pantotenowym pełni szereg ważnych funkcji w organizmie. Bierze udział w produkcji przeciwciał, które chronią organizm przez infekcjami bakteryjnymi i wirusowymi. Odpowiada za przemiany energetyczne w organizmie i jest niezbędna do życia komórek. Dlatego warto zadbać o jej naturalne źródła w diecie. Poznaj najważniejsze funkcje, źródła i objawy niedoboru witaminy B5.

Funkcje witaminy B5 w organizmie

Witamina B5 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wspiera proces produkcji przeciwciał, zwiększając tym samym odporność organizmu na zakażenia wirusami i bakteriami. Korzystnie wpływa na skórę i opóźnia proces powstawania zmarszczek. Kwas pantotenowy bierze udział w przemianach białkowo – tłuszczowych i reguluje poziom złego cholesterolu. Dzięki temu zapobiega powstawaniu blaszek miażdżycowych w układzie krążenia i chroni przed zawalem lub udarem mózgu.

Witamina B5 wpływa też regenerację błon śluzowych. Wspomaga oddziaływanie witaminy B4 w mózgu oraz wpływa na stan mieszków włosowych. Dzięki temu zapobiega wypadaniu i powstawaniu siwych włosów. Kolejną funkcją kwasu pantotenowego jest regeneracja skóry, prawidłowe gojenie ran oraz zdrowy wygląd paznokci. Zmniejsza ryzyko wystąpienia niedokrwienia mięśnia sercowego i martwicy tkanek.

Bierze udział w syntezie hormonów sterydowych: kortyzolu, testosteronu, progesteronu i estradiolu. Kortyzol chroni organizm przed stanami zapalnymi. Poza tym, wspomaga syntezę dopaminy i serotoniny , czyli tzw. hormonów szczęścia, wpływających na dobre samopoczucie.

Objawy niedoboru witaminy B5

Niedobór witaminy B5 może pojawić się u osób, które prowadzą niezdrowy tryb życia. Poznaj najczęściej występujące objawy niedoboru kwasu pantotenowego. Należą do nich:

  • częste biegunki i bóle brzucha
  • mdłości i niestrawność
  • brak apetytu
  • problemy ze snem
  • niskie ciśnienie tętnicze
  • skurcze nóg i drgania mięśni
  • stany zapalne skóry (wypryski, trądzik i przebarwienia)
  • sucha skóra podatna na zadrapania i łuszczenie się
  • słaba kondycja fizyczna
  • spękane kąciki ust
  • bóle mięśni i stawów (podobnie jak przy grypie)
  • wypadanie i przedwczesne siwienie włosów
  • omdlenia
  • zaburzenia rytmu serca
  • częste infekcje bakteryjne i wirusowe
  • wydłużony czas gojenia ran

Jeżeli odczuwasz objawy niedoboru witaminy B5, to zadbaj, aby w Twoim menu znalazły się odpowiednie produkty.

Naturalne źródła witaminy B5

W celu dostarczania prawidłowej dawki witaminy B5, zadbaj o naturalne produkty w diecie. Największe ilości możesz znaleźć w poniższych produktach:

  • mięso – w szczególności z kurczaka
  • żółtka kurzych jaj
  • mleko i przetwory mleczne
  • pieczywo pełnoziarniste, ciemny ryż i otręby pszenne
  • soja i nasiona roślin strączkowych
  • owoce: melony, banany i pomarańcze
  • ziemniaki i brokuły
  • drożdże piwne
  • ryby

Zadbaj o odpowiednie produkty w swoim menu. To pozwoli Ci dostarczać do organizmu prawidłową dawkę witaminy B5 i zachować zdrowie.

Witamina B5 – przyczyny niedoboru

Najczęstszą przyczyną niedoboru witaminy B5 jest niewłaściwa dieta. Poza tym, na zbyt niski poziom cierpią:

  • osoby starsze
  • kobiety stosujące środki antykoncepcyjne
  • osoby z zaburzeniami układu trawiennego i zespołem złego wchłaniania
  • nadużywające alkoholu i kawy
  • poddane działaniu silnego i długotrwałego stresu
  • wyczynowi sportowcy
  • osoby niedożywione

Witamina B5 jest niezbędna do zachowania pełni zdrowia. Dlatego dbaj o odpowiednie produkty w diecie. Natomiast, jeżeli z jakichś względów nie jesteś w stanie stosować racjonalnej diety, to uzupełnij niedobór witaminy B5 za pomocą suplementu.

Foto: https://pixabay.com/pl/photos/brązowe-jaja- śniadanie-odżywianie-3217675/

Podobne artykuły