Witamina C – źródła i rola w organizmie

Witamina C inaczej kwas askorbinowy pełni wiele funkcji w organizmie i jest niezbędna do zachowania zdrowia. Jedną z jej funkcji jest wzmacnianie ścianek naczynek krwionośnych, a także wspomaganie produkcji kolagenu odpowiedzialnego za funkcjonowanie stawów i cerę. Jej niedobór może powodować katastrofalne skutki, dlatego warto dbać o jej odpowiednią ilość w pożywieniu. Jakie są objawy niedoboru i naturalne źródła witaminy C?

Witamina C – rola i funkcje w organizmie

Witamina C ze względu na funkcje, które pełni w organizmie, powinna być przede wszystkim dostarczana z pożywieniem w postaci zbilansowanej diety. Do najważniejszych funkcji należą:

  • wspomaganie produkcji kolagenu i współudział w tworzeniu tkanki łącznej
  • wpływ na ciśnienie krwi
  • uszczelnianie i wzmacnianie naczynek krwionośnych
  • wzmacnianie odporności i skracanie czasu przeziębienia
  • regulacja poziomu złego cholesterolu LDL
  • wspomaganie wchłaniania żelaza i wapnia z pożywienia w układzie pokarmowym

To najważniejsze funkcje witaminy C, dlatego warto zadbać o jej odpowiednią ilość w pożywieniu, a jeśli to niemożliwe to należy rozważyć suplementację.

Witamina C – objawy i skutki niedoboru

Witamina C jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu i zachowania zdrowia, dlatego w przypadku jej niedoboru, mogą pojawić się poniższe objawy:

  • problem z gojeniem ran wskutek zbyt małej produkcji kolagenu
  • częste infekcje bakteryjne i wirusowe
  • bóle mięśni i stawów
  • podskórne mikrowylewy
  • lekka anemia
  • zaburzenia metabolizmu
  • łamliwe włosy i paznokcie
  • sucha i podatna na zadrapania cera
  • przewlekłe zmęczenie i spadek apetytu

Warto wiedzieć, że nie wszystkie objawy występują jednocześnie, ale w przypadku diety ubogiej w warzywa i owoce, należy przeanalizować swoje menu.

Witamina C – naturalne źródła

Najlepsze są naturalne źródła witaminy C, które powinny znaleźć się w codziennym menu. Owoce i warzywa warto w szczególności spożywać w okresie zbiorów, ponieważ wtedy możemy kupić te, które naturalnie dojrzewają. Które produkty zawierają najwięcej kwasu askorbinowego? Należą do nich: czarna porzeczki, cytryna, pomarańcza, grejpfrut, natka pietruszki, truskawki, acerola, maliny, jeżyny, ananas, cebula, owoce dzikiej róży, czerwona papryka, jabłka, groszek zielony, kapusta włoska i wiśnie.

Witamina C – przedawkowanie

Wiele osób zastanawia się, czy można przedawkować witaminę C? Otóż jej nadmiar jest wydalany z moczem, więc nawet w przypadku suplementacji doustnej, zdrowy organizm potrafi ją wydalić. Natomiast należy przyjmować dawki suplementów, zalecane przez producenta, które są podane na ulotce informacyjnej. W przypadku przedawkowania, najczęściej pojawiają się: wymioty, biegunka, zgaga lub ból brzucha. Osoby, które cierpią na choroby nerek, powinny udać się do lekarza, który przeznaczy odpowiednie suplementy i dawki.

Witamina C – zapotrzebowanie organizmu

W szczególności na zawartość witaminy C w diecie powinny uważać osoby, u których wrasta zapotrzebowanie. Należą do nich: sportowcy, osoby z nadciśnieniem tętniczym, palacze papierosów, diabetycy, kobiety w ciąży, osoby z częstymi infekcjami, kobiety stosujące środki antykoncepcji hormonalnej, a także osoby spożywające duże ilości alkoholu.

Witamina C pełni wiele funkcji w organizmie, dlatego należy zadbać o jej odpowiednie dostarczanie do organizmu. Najlepszym rozwiązaniem jest racjonalna dieta, ale jeśli to niemożliwe, to warto rozważyć suplementację. W takim przypadku należy zwrócić uwagę na stężenie kwasu askorbinowego w suplemencie.

Foto: https://pixabay.com/pl/photos/cytryna-lemoniada-pić-pragnienie-2539163/

Podobne artykuły