Właściwości jabłek – wpływ na zdrowie i sylwetkę

Właściwości jabłek znane były już w  czasach starożytnych. Dietetycy zalecają spożywanie co najmniej dwóch jabłek dziennie: rano dla urody, a wieczorem dla zdrowia. Gotowane jabłka stosowane były na niestrawność, biegunkę oraz problemy żołądkowe. Owoce te posiadają szereg zdrowotnych właściwości, dlatego warto je spożywać. Jak jabłka wpływają na zdrowie?

Właściwości jabłka a witaminy

Właściwości jabłek znane są od dawna. Zawarte w nich składniki mineralne są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Warto spożywać jabłka je ze skórką, ponieważ w niej znajduje się dużo wartościowych składników. Jabłka zawierają wysokie stężenie witaminy A i E nazywanych eliksirami młodości. Witaminy te wpływają na jędrność skóry, dzięki czemu opóźniają starzenie. Poza tym są potrzebne do zachowania dobrego wzroku oraz prawidłowego funkcjonowania układu krążenia. Wpływają na stan włosów i paznokci.

Kolejnym składnikiem jest kwas askorbinowy, czyli popularna witamina C, która podnosi odporność organizmu. Wzmacnia naczynka krwionośne oraz ścianki żył, dzięki czemu pozytywnie wpływa na układ krążenia. Witamina C jest niezbędna do produkcji kolagenu, który odpowiada za napięcie skóry oraz stan mazi stawowej. W składzie owoców znajdziemy również witaminy z grupy B, które wpływają na pracę układu immunologicznego, nerwowego oraz stan włosów, paznokci i skóry. 

Właściwości jabłek – pierwiastki

Właściwości jabłek warto wykorzystać, aby zachować zdrowie oraz opóźnić proces starzenia. Ważnym minerałem zawartym w tych owocach jest cynk, który wspomaga funkcjonowanie białych ciałek krwi odpowiedzialnych za zwalczanie infekcji w organizmie. Poza tym w składzie jabłek znajdują się:

  • Wapń  – zapewnia prawidłową gęstość kości, dzięki czemu zwiększa ich elastyczność. Poza tym chroni kobiety w po okresie menopauzy przed osteoporozą
  • Żelazo – odpowiada za transport tlenu do komórek, który jest niezbędny do ich prawidłowego funkcjonowania. Odpowiednie stężenie żelaza chroni organizm przed anemią
  • Magnez – wpływa na prawidłową pracę układu mięśniowego, w tym również mięśnia sercowego. Dlatego codzienne spożywanie jabłek chroni przed zaburzeniami pracy serca i zawałem.
  • Fosfor – jest potrzebny do prawidłowego rozwoju układu kostnego u dzieci i zapobiega krzywicy kręgosłupa. U dorosłych pozwala też utrzymać równowagę kwasowo – zasadową, dzięki czemu chroni organizm przed zakwaszeniem. Pierwiastek ten jest potrzebny również do prawidłowego funkcjonowania mózgu, przez co wpływa na pamięć i samopoczucie.
  • Potas – należy do grupy elektrolitów, które są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania układu krążenia i mięśniowego. Bierze czynny udział w procesie syntezy białek, co wpływa na prawidłowy stan kości. 

Zdrowotne właściwości jabłka

Jabłka posiadają wiele właściwości zdrowotnych, a także pomagają zredukować wagę. Doskonale wypełniają żołądek, dzięki czemu zapewniają uczucie sytości i są mało kaloryczne. W 100 gramach znajduje się około 52 kalorii – w zależności od gatunku. Owoce te zawierają pektyny, które oczyszczają organizm z toksyn powodujących wiele chorób oraz zaburzenia przemiany materii. Jabłka spożywane ze skórką dostarczają do organizmu rozpuszczalny i nierozpuszczalny błonnik. Składnik ten zapewnia sytość na dłużej po posiłku, dzięki czemu zmniejsza łaknienie. Dlatego w szczególności polecane są osobom, które nie mogą schudnąć z powodu nadmiernego apetytu. Owoce te doskonale oczyszczają jelita oraz wspomagają wydalanie toksyn z organizmu. Pobudzają pracę jelit oraz zapobiegają zaparciom.

Ze względu  na niski indeks glikemiczny  (IG=38), jabłka mogą spożywać cukrzycy. Po spożyciu zapobiegają nagłym wahaniom glukozy we krwi, dzięki czemu nie występują napady głodu. Dieta z zawartości mięsa, serów i jaj zakwasza organizm. Natomiast jabłka działają alkalizująco, dzięki czemu doskonale go odkwaszają. Poza tym codzienne spożywanie jabłek zmniejsza poziom złego cholesterolu (LDL). Kolejnym składnikiem są antyoksydanty, które zwalczają wolne rodniki. Cząsteczki te powstają wskutek beztlenowych reakcji metabolicznych zachodzących w naszym organizmie. Odpowiadają za szybsze starzenie skóry oraz wywołują wiele chorób (nowotwory, zaburzenia układu krążenia, itd.). Natomiast zawarte w jabłkach antyoksydanty likwidują ich nadmiar, chronią organizm oraz skórę przed wiotczeniem i zmarszczkami. Codzienne spożywanie tych owoców zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby choroby Alzheimera. W przeciwieństwie do restrykcyjnych diet, jabłka znakomicie oczyszczają wątrobę, która sanowi naturalny filtr w organizmie. 

Właściwości jabłek są nieocenione pod względem zdrowotnym. Dlatego warto spożywać 2 owoce dziennie, najlepiej ze skórą, która zawiera mnóstwo witamin i minerałów.

 Treści zawarte w serwisie zdrowiewformie.pl mają charakter wyłącznie informacyjny. Oznacza to, że nie zastępują kontaktu użytkownika serwisu z lekarzem, do którego powinien się zgłosić w przypadku wystąpienia objawów choroby. Administrator serwisu nie ponosi konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji z zakresu wiedzy specjalistycznej zawartych w serwisie zdrowiewformie.pl. 
Foto:  https://pixabay.com/pl/photos/apple-dieta-kobiet-żywności-świeże-2391/ 

Podobne artykuły